پنجاه سالگی تونل مون بلان
۳۸۰۰ متر زیرکوه آلپ
تونل مون بلان در عمق ۳۸۰۰ متری رشته کوه آلپ قرار دارد. قبل از ایجاد این تونل افرادی که میخواستند از طرفی به طرف دیگر بروند، با مشکلات فراوانی روبرو بودند. مون بلان واژهای فرانسوی و به معنای کوه سپید است. در زبان ایتالیایی به آن مونته بیانکو میگویند که همان معنی را میدهد.
تونل مون بلان در عمق ۳۸۰۰ متری رشته کوه آلپ قرار دارد. قبل از ایجاد این تونل افرادی که میخواستند از طرفی به طرف دیگر بروند، با مشکلات فراوانی روبرو بودند. مون بلان واژهای فرانسوی و به معنای کوه سپید است. در زبان ایتالیایی به آن مونته بیانکو میگویند که همان معنی را میدهد.
در ماه ژوئیه سال ۱۹۶۵ شارل دوگل، رئیس جمهوری فرانسه (چپ) و همتای ایتالیاییاش جوزپه ساراگات، تونل مون بلان را افتتاح کردند.
مسئولیت این تونل بهعهده هردو کشور است. دو شرکت فرانسوی و ایتالیایی هر یک مسئولیت نیمی از این پروژه را به عهده گرفتهاند.
طول تونل مون بلان ۶/ ۱۱ کیلومتر است.
طبق قوانین باید هر خودرویی نسبت به خودروی جلوی خود فاصلهای ۱۵۰ متری را حفظ کند. حداکثر سرعت خودروها در این تونل نیز ۷۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است. مرز میان دوکشور جایی در نزدیکی ورودی ایتالیا به این تونل است.
در سال ۱۹۹۹ (۱۶ سال پیش) یک کامیون بلژیکی در تونل مون بلان آتش گرفت. در این حادثه ۳۹ نفر جان باختند. هنوز پس از سالها تحقیق علت حادثه به طور دقیق روشن نشده است. به احتمال زیاد پرتاب یک سیگار به تونل سبب آتشسوزی در محموله این کامیون شده بود.
پس از حادثه مزبور تونل مون بلان سه سال تمام بسته بود. تمام بخشهای تونل نوسازی شدند؛ به ویژه سیستمهای مدرن ضد آتشسوزی در تونل به فعالیت پرداختند. در سال ۲۰۰۲ میلادی تونل مون بلان بار دیگر باز و تردد در آن آغاز شد. آتشسوزی مون بلان سبب شد که بحثهایی در سراسر جهان برای تامین امنیت هرچه بیشتر تونلهای بلند به راه بیفتد.
عبور پنجهزار خودرو در روز
تونل مون بلان هنوز هم مسیری بسیار ضروری و کوتاه میان فرانسه و ایتالیا است. در سال گذشته میلادی روزانه حدود ۵ هزار خودرو از این تونل گذشتند. کامیونها به صورت پنجتایی به همراه خودرویی محافظ از تونل عبور میکنند. این امر نیز یکی دیگر از اقدامات ایمنی تونل پس از آتشسوزی سال ۱۹۹۹ است.
هزینه عبور از ورودی فرانسه ۵/ ۴۳ یورو تعیین شده. این هزینه از ورودی ایتالیا گرانتر است. (۲۰/ ۴۴ یورو)
_________________________________________________________________________________