هر سال در میانه تابستان در روستای سلخ جزیره قشم
صیادان تغییر فصلها را با تغییر احوالات دریا میسنجند بر این اساس سال صیادی از اول مرداد آغاز می شود.
آداب نمایشی "نوروز صیاد" خاص این منطقه است که کم کم در حال فراموش شدن است.
بعد از ظهر وقتی آفتاب در حال غروب کردن است جشن و پایکوبی شروع میشود. اهالی روستا لباس نو به تن کرده و به کنار ساحل میآیند.
دهلنوازان در وسط میایستند و در دو طرف صف همآوایان و همسرایان تشکیل میشود. با جامههای سفید دست در دست یکدیگر آواز شادی سر میدهند.
بر خلاف بعضی کشورهای عربی که هنگام رقص و موسیقی شمشیر در دست میگیرند، در بیشتر شهرهای جنوبی ایران از جمله قشم هنگام جشن "عصا" در دست میگیرند که نماد "خرد و پختگی" است.
هنگام آوازخوانی دو سیاهپوش که صورتشان را با برگ درخت خرما پوشاندهاند وارد میشوند و به مردم حملهور میشوند. از این پس مراسم وارد مرحله تازهای میشود.
سیاهپوشان نماد غارتگران هستند.
"نوروز صیاد" برگزار میشود.
صیادان معتقدند این روز، اولین روز فصل گرمای واقعی است.صیادان تغییر فصلها را با تغییر احوالات دریا میسنجند بر این اساس سال صیادی از اول مرداد آغاز می شود.
آداب نمایشی "نوروز صیاد" خاص این منطقه است که کم کم در حال فراموش شدن است.
بعد از ظهر وقتی آفتاب در حال غروب کردن است جشن و پایکوبی شروع میشود. اهالی روستا لباس نو به تن کرده و به کنار ساحل میآیند.
دهلنوازان در وسط میایستند و در دو طرف صف همآوایان و همسرایان تشکیل میشود. با جامههای سفید دست در دست یکدیگر آواز شادی سر میدهند.
بر خلاف بعضی کشورهای عربی که هنگام رقص و موسیقی شمشیر در دست میگیرند، در بیشتر شهرهای جنوبی ایران از جمله قشم هنگام جشن "عصا" در دست میگیرند که نماد "خرد و پختگی" است.
هنگام آوازخوانی دو سیاهپوش که صورتشان را با برگ درخت خرما پوشاندهاند وارد میشوند و به مردم حملهور میشوند. از این پس مراسم وارد مرحله تازهای میشود.
سیاهپوشان نماد غارتگران هستند.
شتر چوبی از دیگر نقشهای این نمایش کهن هستند.
آبتنی در دریا در "نوروز صیاد".