.

ما در زندگی روزمره‌ مان چنان در تدارک جهنمی برای نابودی همه چيزيم كه فرصت ديدن و درک دقايق زيبا را از دست می‌دهيم.



۰۱ مهر ۱۳۹۲

حکایتی که همچنان باقی است



گذشته‌ای نه چندان دور

در گذشته‌ای نه چندان دور، روحانیون و سنت‌گرایان مخالف تحصیل دختران بودند. امر آموزش در مکتب‌خانه‌ها در اختیار روحانیون بود و آنها آموزش دختران را باعث فساد می‌دانستند و معتقد بودند که زنان بايد در حد وظايف خانگی اطلاعات داشته باشند.
بی‌بی استرآبادی و مدرسه "دوشیزگان"

نسل‌های زیادی از پسران گرگانی در دبیرستان استرابادی درس‌خوانده‌اند. شاید بسیاری از آنها ندانند که بی‌بی، دختر محمد باقر‌خان استرابادی، نویسنده‌ای روشنفکر، طنزنویس و مدافع حقوق زنان، اولین کسی بود که مدرسه دخترانه "دوشیزگان" را ۱۱۰ سال پیش یعنی در سال ۱۲۸۲ شمسی بنیان گذارد.


حذف کلمه "دوشیزه"


برخوردهای خشونت‌آمیز ناآگاهان، پس از یک ماه مدرسه دوشیزگان را به تعطیلی کشاند. پس از پی‌گیری‌های بسیار بالاخره "صنیع‌الدوله" وزیر معارف، تشکیل مدرسه دخترانه را پذیرفت، مشروط بر این که مدرسه فقط به دختران ۴ تا ۶ سال اختصاص داشته باشد و کلمه‌ی "دوشیزه" نیز از روی تابلوی مدرسه حذف گردد.

مدرسه "ناموس"

مدرسه ناموس دو سال بعد یعنی در سال ۱۲۸۴ شمسی توسط خانم طوبی آزموده در خیابان فرمانفرما تأسیس شد. خانم آزموده، که با فشارهای روحانیون و سنت‌گرایان آشنایی داشت با تدبیری جدید شروع به کار کرد. او ابتدا به تأسیس کلاس‌های اکابر برای بانوان اقدام کرد و سپس قرآن و تعالیم مذهبی و علم الحدیث را در دروس گنجاند و سالی یک بار هم در مدرسه مجالس روضه‌خوانی ترتیب داد.


جهش به عصر نوین با رضا شاه
در دوران رضاشاه با جهشی نوین، نظام آموزشی جدید ایران در سال‎های ۱۳۰۴ تا ۱۳۰۹ پایه‌گذاری شد. از ۱۳۰۴ به بعد، مکتب‌خانه‎های قدیمی با توسعه مدارس جدید تعطیل و روحانیون از آموزش رسمی کنار گذاشته شدند. هرچند با کشف حجاب و اجباری شدن تعلیمات عمومی، زنان به سرعت وارد زندگی اجتماعی شدند، اما تفکیک جنسیتی در آموزش ادامه یافت.



شمار اندک مدارس مختلط

هرچند بعدها در دوران محمد رضا شاه مدارس مختلط نیز به میزان معدود وجود داشت، اما تفکیک جنسیتی هیچ‌گاه با حکم حکومتی برداشته نشد. در این سال‌ها آموزش تعلیمات دینی، قرآن و زبان عربی در کنار سایر رشته‌های تحصیلی رواج داشت، اما پررنگ نبود.



دختران و پسران غریبه باهم

علیرغم همه پیشرفت‌ها، تفکیک جنسیتی در مدارس برقرار ماند. دختران و پسران جدا از هم آموزش داده شدند و بنیان‌های جامعه مردسالار همچنان تا وقوع انقلاب اسلامی دست‌نخورده باقی ماند.



رسمی شدن تفکیک جنسیتی در مدارس!!

با انقلاب اسلامی، تفکیک جنسیتی در سطح مدارس رسمیت یافت !!...و حتی به عرصه‌های دیگری مانند حمل و نقل عمومی نیز گسترش یافت.



تفکیک جنسیتی در دانشگاه!

سال‌هاست که تلاش‌های وسیعی برای پیش‌برد تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها در جریان است.

دنیا تک جنسیتی نیست

کارشناسان می‌گویند: «دنیا تک جنسیتی نیست. جداکردن دختران و پسران از هم باعث می‌شود آن‌ها فرصت با هم بودن و از هم یاد گرفتن را از دست بدهند. پسران از توانایی کلامی دختران محروم می‌شوند و دخترها هم از توانایی فیزیکی و بدنی پسران.»



مهارت‌های ارتباطی

جدا کردن دختر و پسرها در مدارس باعث می‌شود که آنها از مهارت‌های ارتباطی محروم شوند. دانش‌آموزان دختر و پسر از فرهنگ‌ها و خانواده‌های متفاوت می‌آیند. آنها در مدارس بدون تفکیک جنسیتی می‌توانند در کنار هم مهارت‌های ارتباطی با جنس مخالف را نیز بیاموزند



تبعات اجتماعی

فقر ارتباطی بین پسران و دختران که تا سنین بالا ادامه پیدا می‌کند، پیامدهای اجتماعی ناگواری برای جامعه ایران به همراه داشته است. این عدم ارتباط نهایتا مانع از ایجاد روابط دوستانه بین زن و مرد و عادی سازی مناسبات بین آن‌ها می‌شود. این روابط همواره با تنش "جنسی" همراه است.



حکایت مدرسه ناموس

یکی از منتقدان می‌گوید: «صد سال پیش در مدرسه ناموس با استفاده از "ترفند دینی" موفق شدند راه را برای آموزش دختران باز کنند. اما حالا با استفاده از "ترفند آموزش" دارند کودکان را آموزش ایدئولوژیک می‌دهند!».