.

ما در زندگی روزمره‌ مان چنان در تدارک جهنمی برای نابودی همه چيزيم كه فرصت ديدن و درک دقايق زيبا را از دست می‌دهيم.



۱۸ مرداد ۱۳۹۲

                     حقوق بشر در آفریقا از دریچه‌ی دوربین
 

                               زاغه‌نشینان خوشبخت!

این کودکان اهل ماکوکو از مدرسه به خانه می‌روند. زاغه‌نشینانی که خانه‌هایشان در نزدیکی لاگوس بر روی تالاب بنا شده است. آموزش کارآمدترین سلاح در مبارزه با فقر به شمار می‌رود. اما در زاغه‌نشین‌های ماکوکو، یکی از فقیرترین مناطق نیجریه، تنها در مواردی نادر بخت با کودکان یار می‌شود و به دبستان می‌روند. این کودکان، زاغه‌نشینان خوشبخت‌اند.
                

                                         خشونت پلیس!

یک رانند‌ه‌ تاکسی موتوری در لاگوس، نیجریه، برای بخشش التماس می‌کند!!. این راننده ابتدا در اعتراض به دستگیری لخت شده بود.

 از سال ۲۰۱۲ شهرداری لاگوس به تاکسی موتوری‌ها اجازه‌ تردد در خیابان‌های شهر را نمی‌دهد. انتقادهای زیادی به عملکرد پلیس به دلیل خشونت توجیه‌ناپذیر برای اجرای قوانین و مقررات تازه وارد است.


                        رویای خبرنگاران؛ جریان آزاد اطلاعات

خبرنگاران سومالی به قتل و دستگیری همکاران‌شان اعتراض می‌کنند. بهانه‌ این اعتراض دستگیری یک گزارشگر است؛ گزارشگری که با زنی که گفته می‌شود سربازان دولتی به او تجاوز کرده‌اند، مصاحبه کرده است.
 سال ۲۰۱۲ در مجموع ۱۸ خبرنگار در سومالی به قتل رسیدند. به این ترتیب این کشور آفریقایی یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران به شمار می‌رود.

                                     خشونت جنسی

نیکیوه ماسانگو اهل آفریقای جنوبی، در سن ۸۷ سالگی قربانی خشونت جنسی شده است. او تعریف می‌کند که یک شب از خواب می‌پرد و می‌بیند که مردی غریبه روی پیکر او خوابیده است. نیکیوه می‌گوید: «حتما مرا با مواد خواب‌آور بیهوش کرده بوده، که من آنطور به خواب عمیق فرو رفته بودم.!» او تمام شب مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته است!!.


                                       در غیاب عدالت

مردی در محله‌ای از شهر کیپ تاون در ملاءعام به روی خیابان کشیده می‌شود. مردی که اراذل و اوباش اول سیر کتک‌اش زدند؛ به اتهام اینکه یک گوشی موبایل دزدیده است. نیروهای پلیس با تاخیر زیاد مرد را به بیمارستان منتقل کردند. نه اتهامی ثابت شد، نه کسی دستگیر شد و نه هیچ کس خسارتی دریافت کرد!.

                          بیرون راندن مردم از خانه‌هایشان

مادر ۷ کودک زاری‌کنان در خیابان ایستاده است. او و خانواده‌اش را به زور خشونت از خانه‌شان در پایتخت چاد بیرون کرده‌اند. قرار است به جای خانه‌ مهجور آنها هتلی مجلل بنا شود. ۶۷۰ نفر به سرنوشت این مادر و فرزندانش دچارند. هیچ‌کس جبران خسارت این خانواده‌ها را بر عهده نگرفته است.

                   کتک و زندان جریمه استفاده از آزادی بیان

نیروهای امنیتی در حال دور کردن کنیا بونیفیس موانگی، فعال کنیایی هستند که یکی از اعضای سندیکا را در جریان یک سخنرانی "خائن" نامیده بود. نیروهای پلیس او را کتک زدند و زندانی کردند. جرم او این بود که از حق خود یعنی آزادی بیان برای بیان نظرش استفاده کرد!.


                                   آبی که نمی‌توان آشامید

ساکنان این روستا در شمال غنا کیلومترها راه پیموده‌اند تا از دریاچه‌ پشت سد آب بیاورند. رودخانه‌ای که روزی در نزدیکی زمین‌های کشاورزی‌شان جریان داشت، خشکیده است. این تنها آدم‌ها نیستند که به دریاچه‌ پشت سد سر می‌زنند؛ چهارپایان هم در این جا هم آب‌تنی می‌کنند، هم رفع تشنگی. برای همین آب این دریاچه برای آشامیدن مناسب نیست. میلیون‌ها انسان در کشور غنا به آب آشامیدنی پاکیزه دسترسی ندارند.

                                            کمبود امکانات بهداشتی

یک نوجوان در حال پرش از روی توالت‌هایی در زاغه‌‌های اطراف شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی.
 برای زاغه‌نشینان این شهر ورود به توالت یک کابوس است!. سرویس‌های بهداشتی عمومی کثیف، بدون رسیدگی با چاه‌های فاضلاب سررفته انتظار آنها را می‌کشند!. به دلیل آمار وحشتناک جنایت در این شهر، مردم ترجیح می‌دهند درون خانه در یک سطل قضای حاجت کنند تا به توالت بروند!!..