.

ما در زندگی روزمره‌ مان چنان در تدارک جهنمی برای نابودی همه چيزيم كه فرصت ديدن و درک دقايق زيبا را از دست می‌دهيم.



۰۱ تیر ۱۳۹۲

دیدنی‌های کردستان؛ نگین دل‌فریب ایران


کردستان در غرب ایران در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله جبال زاگرس میانی قرار گرفته است. کردستان مکان و سرزمین کردها است. بر اساس اسناد تاریخی کلمه کردستان برای اولین بار بطور رسمی در دوران سلجوقیان بکار رفته است.

استان كردستان بخشی از سرزمینی است كه تحت حكومت مادها اداره می‌شده است . بر اساس برخی بررسی‌های تاریخی كردها یكی ازمشتقات مشهور نژاد آریایی هستند كه از حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح از شرق به ایران وارد شده و به شمال غربی و مشرق دریاچه ارومیه مهاجرت کرده‌اند.


مركز استان كردستان شهر سنندج است كه در فاصله ۵۲۰ كیلومتری جنوب غربی تهران قرار دارد .
بنیاد جدید آن در سال ۱۰۴۶ هجری قمری توسط سلیمان خان اردلان پایه گذاری شد. عکس: روز برفی سنندج.


در تقسیمات روزگار صفویه، كردستان ولایتی است كه از ولایت كرمانشان جدا و شامل چهار حاكم نشین خورخوره ، جوانرود ، اورامان و الكاء بانه بود.


بیشتر جنگل‌های استان کردستان دراطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال ایران در درجه دوم اهمیت قرار دارد. در حال حاضر جنگل‌های استان به صورت درختچه و بوته‌های پراکنده درآمده‌اند!!. معروف‌ترین درختان جنگلی این جنگل‌ها بلوط، گلابی، گردو، سیب وحشی، پسته وحشی، زالزالک، آلبالو جنگلی، نارون، افرا و درخت‌هایی مانند گز و بید وحشی در کنار رودخانه هستند.


استان كردستان با داشتن اقلیم منحصر به فرد تنوع زیستی زیبایی را (گیاهی و جانوری) در خود جای داده است. آب و هوای استان دارای ویژگی‌های اقلیم معتدل سرد است. وجود ارتفاعات و دره‌های ژرف و وزش باد غربی پوشش‌های گیاهی غنی و متنوع و زیبایی را در كردستان به وجود آورده است.


ارتفاعات، دامنه‌ها و رشته کوه‌های متعدد استان کردستان از دیگر قابلیت‌های تفرجگاهی آن به شمار می‌آیند. رشته کوه‌های غرب کشور به صورت رشته‌هایی موازی، تمامی پهنه استان را در بر گرفته‌اند و محدوده طبیعی آن را تشکیل می‌دهند.


پالنگان یکی از روستاهای دهستان ژاورود از توابع شهرستان کامیاران در استان کردستان است و در ۴۷ کیلومتری شمال‌غرب این شهر و در دره تنگیور قرار دارد.
 این روستا علاوه بر داشتن معماری زیبا، دارای چشمه‌ها، آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر به فرد در استان کردستان است و در کنار رودخانه‌ای قرار گرفته که به رودخانه سیروان می پیوندد.


عمارت آصف وزیری (موزه خانه کُرد) یکی از عمارات زیبای سنندج است که در دوره صفویه بنا شده است .
این بنا دارای سبک معماری زیبا و منحصر به فردی است که در گچ بری‌ها، ارسی‌های قدیمی ، سنگ‌های تراشیده ،آجرهای تراش و طاق‌هایی هلالی و جناقی آن نهایت مهارت به کار برده شده است.


روستای اورامانات: اورامانات به معنی سرزمین اهورایى نام منطقه‌ای کوهستانی در استان کردستان ایران و عراق با دره‌های پرپیچ ‌و خم و عمیق و رودبارهای متعدد است. خانه‌هاى روستای اورامانات با سنگ و اغلب به صورت خشكه و به صورت پلكانى ساخته شده است.


جشن‌ها و آيين‌هايی‌ كه ‌در ميان‌كردان ‌مرسوم ‌است در برگيرنده‌ جشن‌های ‌مذهبی‌، قومی ‌و باستانی است‌ كه ‌ريشه ‌در باورهای ‌كهن‌ مردم ‌دارد و اغلب‌ تاريخی ‌و پاره‌ای ‌اسطوره‌ای هستند‌.

                                          نمائی از شهر " سقز " - استان کردستان